Sök:

Sökresultat:

54 Uppsatser om Före Bornholmsmodellen - Sida 1 av 4

Bornholmsmodellens funktion i flersprÄkiga miljöer

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur Bornholmsmodellen fungerar i flersprÄkiga miljöer och vi har valt att lÀgga fokus pÄ barn med somaliska som modersmÄl. Vi har utgÄtt frÄn en kvalitativ forskningsmetod dÄ vi genomfört intervjuer och observationer. Vi har intervjuat pedagoger verksamma i förskoleklass samt en speciallÀrare som arbetar vidare med Bornholmsmodellen i Är 1, för att ta del av deras tankar och erfarenheter av Àmnet. VÄra observationer genomförde vi i tvÄ förskoleklasser, sammanlagt fyra observationer.         Resultatet av vÄr undersökning visar pÄ att Bornholmsmodellen fungerar vÀl i klasser med flersprÄkiga barn. Barnens sprÄkliga bakgrund verkar enligt studien inte ha nÄgon betydelse för tillÀgnandet av sprÄklekarna i Bornholmsmodellen. .

Bornholmsmodellens effekter : NÄgra lÀrares uppfattningar

Syftet med vÄr undersökning var att ta reda pÄ nÄgra lÀrares uppfattningar om Bornholmsmodellens styrkor, brister, effekter pÄ lÀsinlÀrningen samt barnens upplevelser av Bornholmsmodellen. För att fÄ kÀnnedom om detta genomförde vi intervjuer med lÀrare frÄn förskolan upp till Är 2. I resultatet framkom att lÀrarna uppfattade Bornholmsmodellen som en god lÀsförberedande metod som utrustar barnen med det mesta som behövs inför lÀsinlÀrningen i skolan. LÀrarna uppfattade det som sÄ att barnen oftast upplevde Bornholmsmodellen som rolig och intressant. Bristerna visa sig i att barnen kunde bli uttrÄkade och trötta av olika anledningar.

Ska vi leka? : En studie om leken och den sprÄkliga medvetenheten i Bornholmsmodellen.

Syftet med examensarbetet var att fÄ en djupare förstÄelse för vad leken har för betydelse för barns lÀs- och skrivutveckling samt hur man kan integrera leken i undervisningen i förskoleklassen och Är ett. Det finns ett flertal metoder som lÀrare och barn/elever kan ta del av. I denna uppsats har vi valt att presentera Bornholmsmodellens lekande perspektiv pÄ lÀrandet som ett stöd i lÀs- och skrivutvecklingen. I studien ingÄr skolor med bÄde en- och flersprÄkiga barn. Vi intervjuade sex förskollÀrare och lÀrare som arbetar med Bornholmsmodellen samt observerade hur de arbetade med Bornholmsmodellen i barngrupperna.

Bornholmsmodellen ? Ett sÀtt att utveckla barns sprÄkliga medvetenhet

Den hÀr undersökningen, har studerat vilken forskning som ligger bakom Bornholmsmodellen och hur den kan omsÀttas frÄn teori till praktik. Uppsatsens frÄgestÀllning Àr: ? Hur arbetar man med Bornholmsmodellen i tre förskoleklasser? Undersökningen utgÄr frÄn tidigare forskning om fonologisk medvetenhet eftersom det Àr den som Bornholmsmodellen har till syfte att utveckla genom att öka barns förstÄelse för sprÄkets formsida och pÄ sÄ vis till stor del förebygga lÀs- och skrivsvÄrigheter. Vidare anvÀnds Vygotskij och SÀljös teori om sociokulturellt lÀrande och tÀnkande och sprÄk. Undersökningen Àr genomförd med en kvalitativ undersökningsmetod innehÄllande tre ostrukturerade observationer i tre skÄnska förskoleklasser. Resultatet i undersökningen visar att Bornholmsmodellen underlÀttar för barns fonologiska utveckling genom att pÄ ett lustfyllt, strukturerat och medvetet sÀtt leka med sprÄket. UtifrÄn de genomförda observationerna visar resultatet inte att barnen Àr fonologiskt medvetna i dagslÀget.

Effekten av fonologisk trÀning enligt Bornholmsmodellen pÄ elevers tidiga lÀs- och skrivinlÀrning i Ärskurser 1 och 2

I en longitudinell studie har elever i Ärskurs 1 och 2 pÄ tvÄ olika skolor i Vallentuna kommun undersökts under tre pÄ varandra följande projektÄr. Huvudsyftet med denna studie var att undersöka huruvida trÀning i fonologisk medvetenhet enligt den s.k. Bornholmsmodellen under elevernas tid i sexÄrsklass pÄverkar deras lÀs- och skrivinlÀrning. Tre typer av test anvÀndes, under Ärskurs 1 administrerades UMESOL för kartlÀggning av fonologisk medvetenhet och ITPA, för kartlÀggning av psykolingvistiska fÀrdigheter. Under Ärskurs 2 kartlades elevernas lÀs- och skrivutveckling med UMESOL, ?lÀsning och skrivning?.

Bornholmsmodellen - en vÀg till fonologisk medvetenhet Àven för andrasprÄkselever

Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka om Bornholmsmodellen (Lundberg, 2007) skapar möjligheter till ökad fonologisk medvetenhet hos en grupp andrasprÄkselever. De frÄgestÀllningar som undersökts Àr: Vilka tendenser till skillnader i tillÀgnandet av fonologisk medvetenhet kan man se mellan första- och andrasprÄkselever under Bornholmsmodellens genomförande? Hur kan man se att Bornholmsmodellen Àr ett relevant arbetsredskap Àven för andrasprÄkselever? Hur anpassar pedagogerna i studien Bornholmsmodellen utifrÄn andrasprÄkselevernas perspektiv?Teori: Studien utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv baserat pÄ hur individer gör och lÀr av varandra i ett samspel.Metod: För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna anvÀndes bÄde en kvantitativ och en kvalitativ metod. I den kvantitativa delen gjordes ett för- och eftertest (kartlÀggning enligt Bornholmsmodellen) för att mÀta fonologisk medvetenhet hos första- och andrasprÄkselever som ingick i tvÄ undersökningsgrupper och tvÄ kontrollgrupper. Intervjuer av pedagoger som arbetade i undersökningsgrupperna ingick i den kvalitativa delen av studien samt observationer i dessa förskoleklasser dÄ de anvÀnde sprÄklekarna i Bornholmsmodellen.Resultat: Studien visade pÄ klara tendenser till skillnader i fonologisk utveckling mellan undersökningsgrupper som fÄtt undervisning enligt Bornholmsmodellen i Ätta veckor och kontrollgrupper som inte fÄtt ta del av modellen.

SprÄkfrÀmjande arbete i förskolan: Före Bornholmsmodellen- en fallstudie

Denna c-uppsats Àr en fallstudie som behandlar barns sprÄkutveckling i förskolan med koppling till Före Bornholmsmodellen. Syftet var att undersöka hur pedagogerna uppfattar barns sprÄkutveckling i förskolan och hur stor betydelse den har för den allmÀnna utvecklingen, som sociala aspekter. Vidare att studera hur de arbetar enligt Före Bornholmsmodellen pÄ förskolan och vilken betydelse det arbetet har för barnens sprÄkutveckling och framsteg. För att kunna besvara frÄgestÀllningarna i syftet har jag genomfört observationer och intervjuer. Analys av intervjumaterialet har skett enligt den fenomenografiska analysmetoden.

Effekten av fonologisk trÀning enligt Bornholmsmodellen pÄ elevers sprÄkliga medvetenhet i Ärskurs 1

Denna rapport Àr en del av en longitudinell studie av psykolingvistisk Älder och sprÄklig medvetenhet hos elever i Ärskurs 1 pÄ tvÄ olika skolor i Vallentuna kommun. I studien har material frÄn de tre senaste projektÄren bearbetats. Syftet med undersökningen var att undersöka huruvida fonologisk trÀning enligt den s.k. Bornholmsmodellen under elevernas tid i 6-Ärsklass Äterspeglar sig i ökad sprÄklig medvetenhet och högre psykolingvistisk Älder i Ärskurs 1. Vidare undersöktes om den fonologiska trÀningen kan ha pÄverkat barnens arbetsminne.

Fonologisk medvetenhet i förskoleklass : En interventionsstudie

International studies show that literacy skills have deteriorated among Swedish students. Empirical evidence states that before being able to learn to read it is important to have phonological awareness. From this perspective, an intervention study was launched to examine whether pupilsÂŽ phonological awareness could be enhanced through the work of a special model during a limited time. The aim of the study is to investigate whether six pupils in preschool develop phonological awareness based on Bornholmsmodellen during a limited period of time. The control group was made up of the remaining pupils in the preschool class.

Den förvÀrldsligade kyrkan och Kristi kyrkas helighet : En studie i Erik Petréns kyrkosyn utifrÄn hans kyrkokritik

Denna rapport Àr en del av en longitudinell studie av psykolingvistisk Älder och sprÄklig medvetenhet hos elever i Ärskurs 1 pÄ tvÄ olika skolor i Vallentuna kommun. I studien har material frÄn de tre senaste projektÄren bearbetats. Syftet med undersökningen var att undersöka huruvida fonologisk trÀning enligt den s.k. Bornholmsmodellen under elevernas tid i 6-Ärsklass Äterspeglar sig i ökad sprÄklig medvetenhet och högre psykolingvistisk Älder i Ärskurs 1. Vidare undersöktes om den fonologiska trÀningen kan ha pÄverkat barnens arbetsminne.

Olika sÀtt att lÀra barn lÀsa och skriva : Ett individualiserat lÀrande

VÄr studie gick ut pÄ att undersöka vilka lÀs- och skrivinlÀrningsmetoder som anvÀnds i skolan och hur lÀrare arbetar med att individanpassa dessa metoder. För att undersöka detta har vi genomfört en kvalitativ studie. Grunden för arbetet har varit enkÀtintervjuer med lÀrare och observationer i Är ett. Resultatet visar att ett par metoder, Bornholmsmodellen och UmeÄmodellen, premieras av vÄra informanter men en mÀngd andra metoder förekommer ocksÄ. Oavsett metod arbetar dessa lÀrare med individualisering pÄ likartat sÀtt nÀmligen med arbetsscheman baserade pÄ elevernas olika förutsÀttningar..

LÀs- och skrivutveckling med fokus pÄ skrivutvecklingen i förskoleklassen

Syftet med undersökningen var att se hur nÄgra lÀrare i förskoleklassen arbetar med att frÀmja skrivutvecklingen hos elever samt vilka metoder de anvÀnder sig av. Jag har intervjuat sex lÀrare och observerat tre klasser vid tre olika tillfÀllen för att kunna ta reda pÄ hur lÀrarna arbetade med elevernas skrivinlÀrning. Det som framkom i undersökningen var att det Àr av betydelse att som lÀrare uppmuntra eleverna nÀr de spontant tar initiativ till att skriva och att eleverna fÄr skriva om sÄdant som intresserar dem och som de kan relatera till. SkrivinlÀrningen ska vara rolig, lekfull och lustfylld sÄ att elevernas nyfikenhet för skrivande vÀcks. Det Àr viktigt att arbeta med fonologisk medvetenhet hos eleverna.

Barns sprÄkutveckling i förskoleklass : - en studie av tvÄ pedagogers arbetssÀtt

Forskning visar att det Àr viktigt för barn i förskoleklass att fÄ sprÄklig stimulering i sin vardag. I vÄr studie jÀmförde vi tvÄ pedagogers sprÄkstimulerande arbete i tvÄ förskoleklasser. Vi ville se om pedagogerna arbetade efter samma metoder som de föresprÄkade. DÀrför observerade vi naturliga situationer i tvÄ förskoleklasser samt intervjuade en pedagog ur varje klass. JÀmförelsen visade att pedagogerna hade kunskap om den sprÄkliga medvetenheten och arbetade medvetet för att stimulera detta hos barnen.

Före Bornholmsmodellen - en lÀsutvecklingsmodell för alla?

Abstract Malmö högskola LÀrande och samhÀlle Skolutveckling och ledarskap SpeciallÀrarprogrammet Maria Carlsson (2013) Före Bornholmsmodellen ? en lÀsutvecklingsmodell för alla? (Före Bornholmsmodellen ? a reading development model for all?). ProblemomrÄde Den rÄdande normen har sedan lÀnge varit att man inte ska lÀra barn att lÀsa och skriva sÄ tidigt. Forskning pekar dock pÄ att barn Àr som mest pÄverkbara för sprÄklig stimulans under sina första Är, och det innebÀr att förskolans insatser Àr betydelsefulla för deras kommande sprÄk-, tal- och skriftsprÄksutveckling. MÄnga forskare menar att en medveten sprÄklig stimulans i förskolan kan till stor del förebygga lÀs- och skrivsvÄrigheter. Dock poÀngteras det att en hög lÀrarkompetens Àr den mest betydelsefulla bestÄndsdelen i pedagogik som lyckas utveckla barns lÀs- och skrivförmÄga och förhindra att lÀs- och skrivproblem uppstÄr. Syfte Jag har undersökt hur pedagogerna i 5 rektorsomrÄden i en sydsvensk kommun arbetar med lÀsutvecklingsmodellen Före Bornholmsmodellen i förskolan.

Datorunderstödd lÀsinlÀrning : Att skriva sig till lÀsning

ISBInstitutionen för samhÀlls- och beteendevetenskapExamensarbete10 poÀngSammanfattning_______________________________________________________Tina RiwikDatorunderstödd lÀsinlÀrning- Att skriva sig till lÀsningVÄren 2007 Antal sidor: 36 inklusive bilagor__________________________________________________________________________Syftet med denna studie var att belysa hur nÄgra yrkesverksamma förskollÀrare och lÀrare arbetar med lÀsinlÀrning, hur de anvÀnder datorn som hjÀlpmedel för att stimulera barnens sprÄkutveckling och lÀsinlÀrning. Syftet var ocksÄ att ta reda pÄ vilka förutsÀttningar som krÀvs för att undervisningen ska kunna bedrivas. Detta Àr en kvalitativ studie som bygger pÄ sju intervjuer med yrkesverksamma förskollÀrare och lÀrare fördelade pÄ tvÄ skolor pÄ tvÄ mindre orter för att fÄ en inblick hur deras arbete Àr upplagt. En av de viktigaste punkterna som framkom var att barnen mÄste tillÄtas att leka fram sin kunskap och att det mÄste ske pÄ varje barns individuella sÀtt. Att det Àr bra att arbeta med datorn som ett hjÀlpmedel Àr nÄgot som framkommer i denna studie, och det Àr en metod som gÄr att anpassa till alla kunskapsnivÄer och intressen hos barnen.

1 NĂ€sta sida ->